P I L A T E S

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, co√∂rdinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen. Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core-stability. Met ‘core’ wordt je romp of je kern bedoeld Joseph Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de eerste wereldoorlog met de bedoeling het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, beval hij een aantal oefeningen aan met de nadruk op gecontroleerde precieze bewegingen. Die moesten de gewonde soldaten helpen hun gezondheid terug te vinden en hun belangrijkste spieren te verstevigen. De nadruk van de methode ligt bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen. Nu wordt Pilates ook therapeutisch ingezet. De therapie kan behulpzaam zijn bij revalidatie voor zieken en bij chronische aandoeningen. Het helpt ook bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de pilates methode als aanvulling op de reguliere behandeling. Ook bij burn- out klachten kan je goed starten met pilates. Omdat je bewust de oefeningen uitvoert kun je beter voelen als het over een grens gaat. En zo op een rustige manier toch aan toe werken aan algehele fysiek en mentaal fitheid. Wanneer het weer het toe laat, in het voorjaar, zomer en najaar zoeken we mooie, rustige buitenplekken op,¬† om daar pilates te gaan doen. Doe je mee? Mail me merie.vreugdenhil@outlook.com of app me tel 0648771940. Sommige lessen zitten geregeld vol, daarom graag even van te voren laten weten dat je komt.